10 Απρ 5 πράγματα που πρέπει να ξέρεις αν η Startup σου ασχολείται με την αναπηρία
Τα τελευταία χρόνια, ανθίζει και στη χώρα μας η κουλτούρα των Startups, (νεοφυείς επιχειρήσεις) όπως θα τις μεταφράζαμε στα Ελληνικά.
Τι είναι όμως μια startup και γιατί μπορεί να την συναντήσουμε και στον «χώρο» της αναπηρίας;
Πρόκειται για μια επιχείρηση που έχει ιδρυθεί συνήθως από νέους ανθρώπους, οι οποίοι σχεδιάζουν και υλοποιούν κάποιο καινοτόμο προϊόν, ή υπηρεσία, ενώ αν και δεν είναι πάντα απαραίτητο, πολύ συχνά μια startup ταυτίζεται με κάποιο τεχνολογικό επίτευγμα, μέσω του οποίου οι ιδρυτές της οραματίζονται να κάνουν τη ζωή των ανθρώπων που θα ωφεληθούν από αυτό, λίγο καλύτερη, στοχεύοντας ταυτόχρονα σε υψηλές χρηματοδοτήσεις ή και σε κάποια εξαγορά. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι το 2020, οι 10 κορυφαίες ελληνικές startups συγκέντρωσαν χρηματοδότηση 115 εκατ. ευρώ, ενώ περισσότερα από 150 εκατ. ευρώ επενδύθηκαν συνολικά στις ελληνικές νεοσύστατες επιχειρήσεις.
Φυσικά, όπως επίσης γνωρίζουμε καλά, υπάρχουν και εκείνες που δεν θα τα καταφέρουν και θα σταματήσουν την λειτουργία τους, συχνά μέχρι και 1 έτος μετά την σύσταση τους.
Μιλώντας όμως για την συσχέτιση τους με την αναπηρία, δεν είναι σπάνιο το φαινόμενο των ανθρώπων εκείνων οι οποίοι πέρα από το να βλέπουν μπροστά τους νούμερα και επενδυτικούς «αγγέλους», οραματίζονται να αφήσουν και ένα μεγαλύτερο κοινωνικό αποτύπωμα, να σχεδιάσουν κάτι που πραγματικά θα διευκολύνει την καθημερινότητα των συνανθρώπων τους.
Στην αναζήτηση τους λοιπόν αυτή, είναι η συνθήκη της αναπηρίας που συχνά έρχεται στο προσκήνιο, ακριβώς επειδή οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα ανάπηρα άτομα παραμένουν μέχρι και σήμερα πολλές και έτσι υπάρχει ένα ευρύ πεδίο επίλυσης διαφόρων ζητημάτων που τα αφορούν.
Με αυτό το άρθρο, επιδιώκουμε να καταγράψουμε τα 5 top πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε αν έχετε ιδρύσει, ή είστε στη διαδικασία ίδρυσης μιας startup και θέλετε να ασχοληθείτε με την αναπηρία. Με αυτόν τον τρόπο θα βοηθήσουμε εσάς να εστιάσετε σε αυτά που έχουν πραγματική σημασία, δίνοντας έτσι και την δυνατότητα σε ανθρώπους με αναπηρία που στην πορεία θα προσεγγίσετε, να μπορέσουν να συνεισφέρουν στην αποτελεσματικότερη σχεδίαση/ανάπτυξη ενός προϊόντος που θα τους είναι χρήσιμο.
- Αρχή όλων, η έρευνα:
Μπορεί να φαίνεται πως οι περισσότεροι επιχειρηματίες δρουν μόνο βάσει αριθμών, είναι όμως συνήθως το συναίσθημα αυτό που αρχικά τους δίνει κίνητρο. Μια ιστορία που θα ακούσουν, ένα άτομο που θα συναντήσουν, ένα TED talk που θα τους συναρπάσει, συχνά γίνονται αφορμή να παρθούν αποφάσεις που… δεν βγαίνουν πάντα σε καλό. Αντίθετα, η έρευνα για το προϊόν, ή την υπηρεσία που ονειρευόμαστε να σχεδιάσουμε αποτελεί το κλειδί για την επιτυχία. Το internet πλέον μας παρέχει ένα τεράστιο όγκο πληροφοριών σχετικά με καλές πρακτικές που εφαρμόζονται στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Για παράδειγμα: Έστω ότι θέλετε να σχεδιάσετε ένα τεχνολογικό βοήθημα που θα επιτρέπει σε τυφλούς μουσικούς να διαβάζουν νότες στη γραφή Braille, από το κινητό τους. Δοκιμάστε αρχικά μια έρευνα (κατά προτίμηση στα Αγγλικά) και κάντε focus και στις σελίδες μεγάλων – διεθνών οργανισμών ή και forum στα οποία συμμετέχουν τυφλοί χρήστες που μιλούν για κάτι αντίστοιχο. Μη φοβηθείτε να προσεγγίσετε το εν λόγω κοινό και να κάνετε ερωτήσεις. - Έστω ότι η έρευνα που ενδελεχώς πραγματοποιήσατε έδειξε πως το προϊόν σας μάλλον είναι αναγκαίο και θέλετε να προχωρήσετε:
ΠΡΙΝ ΚΑΘΙΣΕΤΕ ΣΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙ, πριν αρχίσουν τα brainstorming και η υπέροχη ανταλλαγή ιδεών, βρείτε εκείνο, ή εκείνα τα άτομα που ανήκουν στην κοινότητα στόχο και ίσως σας εμπνέουν και προσεγγίστε τα. Καλέστε τα να συνεισφέρουν με το βίωμα και την εμπειρία τους στον αρχικό σχεδιασμό και μόνο κερδισμένοι θα βγείτε. Και γιατί όχι; Γίνετε συνεταίροι και προχωρήστε μαζί προς την πολύ πιο σίγουρη τώρα επιτυχία του εγχειρήματος σας - Ενημερωθείτε πιο σφαιρικά για την κοινότητα στόχο:
Υπάρχει συχνά, η λανθασμένη πεποίθηση πως ένα τυφλό (για παράδειγμα άτομο) δυσκολεύεται πολύ να διαβάσει, να γράψει, να μετακινηθεί κλπ. Αυτή η παρανόηση, επίσης συχνά δημιουργεί και λανθασμένες προσδοκίες σε σχέση με την «λαχτάρα» με την οποία οι συγκεκριμένοι άνθρωποι θα υποδεχθούν το προϊόν που σχεδιάζετε. Ας παραδεχθούμε λοιπόν ότι ξέρουμε συνήθως λίγα γύρω από την αναπηρία και περισσότερα γύρω από τους μύθους που την συνοδεύουν και ας συνδεθούμε με την κοινότητα ώστε να πετύχουμε τον βέλτιστο σχεδιασμό, ή ακόμα και να αναπροσαρμόσουμε την αρχική μας σκέψη. - Τεχνολογία προσβάσιμη σε όλους:
Αν σχεδιάζεις ένα προϊόν βασισμένο και στην χρήση ενός smartphone, ή υπολογιστή, θυμήσου ότι μπορείς να δοκιμάσεις και εσύ, πολύ απλά να μάθεις πως λειτουργούν οι λεγόμενες υποστηρικτικές τεχνολογίες.
Αναζήτησε στο internet για παράδειγμα πως θα ενεργοποιήσεις έναν screen reader ανάλογα με το λειτουργικό σύστημα που διαθέτεις και… μπες στο παιχνίδι! - Μίλησε στην κοινότητα στόχο, για τους δικούς σου στόχους:
Ενδιαφέρεσαι να συμμετάσχεις σε έναν διεθνή διαγωνισμό; Έχεις κάποιο άτομο στο περιβάλλον σου το οποίο θα ήθελες να βοηθηθεί πρωτίστως από το προϊόν/υπηρεσία που σχεδιάζεις; Στοχεύεις να μπεις δυναμικά σε μια αγορά που σου φαίνεται αχαρτογράφητη; Όποιοι και να είναι οι στόχοι σου, προς όποια κατεύθυνση και αν οραματίζεσαι να φτάσεις, μην ξεχάσεις να το μοιραστείς με τους ανθρώπους που θα επιλέξεις για συμμάχους και συνεργάτες. Τα άτομα με αναπηρία, ενδιαφέρονται εξίσου με τους περισσότερους ανθρώπους να γνωρίζουν ποιο είναι το κίνητρο που σε παρακινεί ώστε να μπουν και να ταυτιστούν με αυτό και να γίνουν ένας ακόμα δυνατός κρίκος, μιας αλυσίδας που φιλοδοξεί να στηρίξει κάτι δυνατό και επιτυχημένο.