Η προσβασιμότητα κορυφαίο ζητούμενο για το μέλλον

Γαλάζιο φόντο με το icon ενός χρυσού κλειδιού και την πρόταση "Η προσβασιμότητα κορυφαίο ζητούμενο για το μέλλον". logo Ierax Analytix & Black Light.

Η προσβασιμότητα κορυφαίο ζητούμενο για το μέλλον

 

Στην Black Light,έχουμε αναφερθεί εκτενώς και στο παρελθόν στη σημασία που έχει για όλους να έχουν μια ικανοποιητική εμπειρία ως πελάτες κάθε φορά που μπαίνουν σε ένα κατάστημα. Έχουμε επίσης σταθεί αναλυτικά στα εμπόδια που αντιμετωπίζουν πολύ συχνά τα άτομα με αναπηρία και πιο συγκεκριμένα, τα τυφλά άτομα όταν πηγαίνουν να κάνουν τα ψώνια τους.

Αυτή τη φορά όμως, θα αναφερθούμε στην πρώτη οργανωμένη προσπάθεια που έγινε, ώστε να αποτυπωθεί με νούμερα ποια είναι η κατάσταση στη χώρα μας στο συγκεκριμένο θέμα. Η Ierax  Analytix πραγματοποίησε αφιλοκερδώς για λογαριασμό της Black Light την πρώτη έρευνα γύρω από την πρόσβαση των τυφλών ατόμων στο retail.  Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με τη μέθοδο ανάλυσης ερωτηματολογίων που συμπληρώθηκαν ηλεκτρονικά, τόσο από καταναλωτές με οπτική αναπηρία, όσο και από μέρος του γενικού πληθυσμού.

Τα αποτελέσματα της περιγράφουν με τα μελανότερα χρώματα το πως βιώνουν οι τυφλοί την εμπειρία τους στα εμπορικά καταστήματα. Είναι απολύτως ξεκάθαρο πως σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό, δε νιώθουν πως αντιμετωπίζονται ως καταναλωτές με ίσα δικαιώματα από την πλειονότητα των καταστημάτων. Πάνω από τους μισούς ερωτηθέντες και συγκεκριμένα, το 55%, δηλώνει πως δυσκολεύεται να κάνει με αυτονομία τα ψώνια του στο super market, ενώ ένα επίσης μεγάλο ποσοστό, 43%, δηλώνει πως σταμάτησε να επισκέπτεται ένα συγκεκριμένο κατάστημα, λόγω αδυναμίας εξυπηρέτησης του από το προσωπικό. Είναι λοιπόν προφανές, πως αν κάποιος βιώνει ανασφάλεια και αντιμετωπίζει δυσκολίες να ικανοποιήσει μια βασική και αυτονόητη για τους περισσότερους ανάγκη να κάνει τα καθημερινά του ψώνια, πόσο σημαντικό είναι να ενταχθεί στην ατζέντα όλων όσων δραστηριοποιούνται στην εξυπηρέτηση πελατών, η συμπερίληψη και η προσβασιμότητα για όλες τις ομάδες καταναλωτών.  Η αίσθηση πως ένας υπάλληλος δεν γνωρίζει πως να εξυπηρετεί, η ανασφάλεια για το αν θα καταφέρεις να κάνεις τα ψώνια σου χωρίς να νιώσεις άβολα ή ακόμα και δυσάρεστα, είναι, δυστυχώς, πολύ κοινές εμπειρίες για τα περισσότερα άτομα με οπτική αναπηρία. Από αυτά τα κοινά βιώματα, προκύπτει και η ανάγκη του 78% των τυφλών συμμετεχόντων στην έρευνα για μεγαλύτερη εκπαίδευση του προσωπικού των καταστημάτων και εταιρειών που παρέχουν εμπορικές υπηρεσίες.

Η εκπαίδευση αυτή του προσωπικού, όπως έχουμε και άλλες φορές τονίσει, έχει μια σειρά από πλεονεκτήματά τόσο για τις επιχειρήσεις, όσο και για τους πελάτες τους. Θα αναφερθούμε στα ίσως δύο πιο βασικά. 

Πρωταρχικό πλεονέκτημα, η εξοικείωση του προσωπικού με το αγοραστικό κοινό των τυφλών ατόμων. Ένας μεγάλος αριθμός ανθρώπων που δουλεύουν στην εξυπηρέτηση πελατών, είναι πολύ πιθανό πως δεν έχει έρθει ποτέ σε επαφή με κάποιο τυφλό άτομο. Συνέπεια αυτού, είναι η άγνοια για τις ανάγκες, αλλά και τους βέλτιστους τρόπους που η εμπειρία ενός τυφλού πελάτη μπορεί να γίνει ισότιμη και να τον φέρει ξανά στην επιχείρηση.

Ακόμη, αίσθημα ισοτιμίας και ασφάλειας. Ένα άτομο με  αναπηρία που επισκέπτεται ένα κατάστημα και αισθάνεται πως οι ανάγκες του μπορούν να ικανοποιηθούν, νιώθοντας ταυτόχρονα πως βρίσκεται ανάμεσα σε ανθρώπους που το συμπεριλαμβάνουν και δεν αισθάνονται αμήχανα με την παρουσία του, είναι βέβαιο πως θα επιλέξει ξανά το συγκεκριμένο κατάστημα, μιλώντας επίσης πολύ θετικά για αυτό στο οικογενειακό και φιλικό του περιβάλλον.

Υπάρχουν όμως και κάποια ενθαρρυντικά στοιχεία που προκύπτουν από την έρευνα αυτή. Στο σύνολό του, ο γενικός πληθυσμός που συμμετείχε, θεωρεί πως τα καταστήματα δεν είναι προσβάσιμα για ανάπηρα άτομα. Το 68% δηλώνει επίσης, πως θα προτιμούσε ένα κατάστημα που έχει φροντίσει να εκπαιδεύσει το προσωπικό του στην εξυπηρέτηση πελατών με αναπηρία και έχει δημιουργήσει καλύτερη προσβασιμότητα, καθώς θεωρεί πως έτσι δημιουργούνται οι προϋποθέσεις ενός δικαιότερου μέλλοντος για όλους. 

Στα σχόλια του για τα αποτελέσματα της έρευνας , ο ιδρυτής της Ierax Analytix,  Χάρης Λαλάτσης, εστίασε στην ανάγκη να απαιτήσουμε οι πόλεις και τα καταστήματα να γίνουν περισσότερο  προσβάσιμα για όλους. Περιέγραψε τις πολλές προκλήσεις που βιώνουν τα άτομα με  αναπηρία ως πελάτες και τόνισε πως πρέπει να σταματήσουν να καταδικάζονται άδικα κάποιες ομάδες πληθυσμού σε αποκλεισμό από κάποιες δραστηριότητες.

Ο Νίκος Αποστολίδης,  τυφλός – σύμβουλος ψηφιακής προσβασιμότητας σχολίασε στα αποτελέσματα της έρευνας: «Όταν ένα τυφλό άτομο μπαίνει σε ένα κατάστημα με το μπαστούνι του και χωρίς συνοδό, πολλές φορές η σκηνή μοιάζει να βγαίνει από παλιά ελληνική κωμωδία. Αμήχανοι υπάλληλοι, που εάν και θέλουν, δεν έχουν καμία ιδέα για το πως να εξυπηρετήσουν με τον σωστό τρόπο. Από την άλλη, στα καταστήματα που αφιερώνουν πόρους για να εκπαιδεύσουν το προσωπικό τους, τόσο η δική μου εμπειρία ως τυφλός πελάτης όσο και άλλων ατόμων που γνωρίζω έχει υπάρξει εντυπωσιακά διαφορετική».

Στην Black- Light έχουμε ως απόλυτη προτεραιότητα την βελτίωση της καθημερινότητας των τυφλών ατόμων. Σχεδιάζουμε και υλοποιούμε πλήθος δράσεων με στόχο την αύξηση της συμπερίληψης των αναπήρων σε όλους τους τομείς της κοινωνικής ζωής. Έχουμε πολλούς βάσιμους λόγους να πιστεύουμε πως μια επιχείρηση που έχει το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον, μόνο να κερδίσει έχει, και μάλιστα σε πολλά επίπεδα εάν εντάξει στην ατζέντα της δράσεις που εκπαιδεύουν το εργασιακό δυναμικό της στην εξυπηρέτηση των τυφλών και γενικά των αναπήρων πελατών.