Καινοτομία και συμπερίληψη στο ίδιο θρανίο.

Σκίτσο με τρία παιδιά να κάθονται σε ένα θρανίο, πάνω στο οποίο υπάρχουν τρία διαφορετικά ρομποτάκια.

Καινοτομία και συμπερίληψη στο ίδιο θρανίο.

 

Η μαθητική καινοτομία μπαίνει όλο και συχνότερα στο λεξιλόγιο εκπαιδευτικών, γονέων και μαθητών. Τα τελευταία χρόνια, πολλά σχολεία όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων, σε συνεργασία με εγχώριους ή ακόμα και διεθνείς εκπαιδευτικούς φορείς (ιδιωτικούς ή και κρατικούς), δίνουν την ευκαιρία στους μαθητές να χρησιμοποιήσουν τις γνώσεις τους, αλλά κυρίως τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους. Κάθε χρόνο διοργανώνεται ένας σημαντικός αριθμός μαθητικών διαγωνισμών, στους οποίους ομάδες από πολλά σχολεία της χώρας, συνεργάζονται και σχεδιάζουν projects ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους. Τα projects αυτά καλύπτουν ένα ευρύτατο φάσμα πεδίων και αντικειμένων. Οι εφαρμογές πληροφορικής και ο κλάδος της ρομποτικής έχουν εξέχουσα θέση ως τα συνηθέστερα εργαλεία που χρησιμοποιούν οι μαθητές, προκειμένου να βάλουν σε εφαρμογή τις ιδέες τους. Μια ειδική αναφορά αξίζει το πανελλήνιο μαθητικό συνέδριο που διοργανώνεται κάθε χρόνο και στο οποίο παρουσιάζονται δεκάδες τέτοια projects από μαθητές σχολείων όλης της χώρας. Πέρα από τα βραβεία που δίνονται συχνά σε τέτοιους μαθητικούς διαγωνισμούς και αποτελούν ένα ισχυρό κίνητρο για τους συμμετέχοντες, τα οφέλη που αποκομίζει ένα παιδί μέσα από ανάλογες ευκαιρίες είναι πολλά περισσότερα. 

Η διαδικασία μέσα από την οποία ένα παιδί, ανάλογα με τα ενδιαφέροντά του και τα ερεθίσματα που δέχεται, μπορεί να εμπνευστεί μια καινούργια ιδέα και να συνεργαστεί με άλλους, ώστε να τη σχεδιάσουν και να τη θέσουν σε εφαρμογή, είναι εξαιρετικά πολύτιμη. Μέσα από αυτή, μαθητές και μαθήτριες αναπτύσσουν τις ικανότητες στους στην επικοινωνία, τη συνεργασία, την επίλυση προβλημάτων και την ηγεσία, ενώ επίσης χρησιμοποιούν στο έπακρο την φαντασία και τη δημιουργική σκέψη. Για πολλούς μάλιστα από αυτούς, τέτοιες εμπειρίες αποδεικνύονται συχνά καθοριστικές για τη μελλοντική τους επαγγελματική σταδιοδρομία. 

Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου η εφευρετικότητα των μαθητών συναντήθηκε με την συμπερίληψη. Η αυξημένη ενσυναίσθηση και η επιθυμία τους να συνεισφέρουν, οδηγεί συχνά πολλά παιδιά στο να οραματίζονται και να σχεδιάζουν βοηθήματα που θα βελτιώσουν την καθημερινότητα των ατόμων με αναπηρία.

Το πιο πρόσφατο παράδειγμα, που αξίζει να αναφέρουμε, είναι μια σύμπραξη παιδιών από διαφορετικά σχολεία στο πλαίσιο του διαγωνισμού φαντασίας και γρίφων λογικής “Out of the Box Challenge” που διοργάνωσε ο ιδιωτικός φορέας «Χαρισμάθεια». Σε αυτό το διαγωνισμό, η ομάδα που κέρδισε το πρώτο βραβείο σχεδίασε ένα λευκό μπαστούνι με αισθητήρες, το οποίο φιλοδοξεί να διευκολύνει την μετακίνηση των τυφλών ατόμων. Προχωρώντας την ιδέα τους ένα βήμα πιο μακριά στο στάδιο του σχεδιασμού και πριν την κατάθεση της πρότασης τους για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό, επικοινώνησαν με την Black Light ως την πλέον ειδική προκειμένου να μάθουν τις πραγματικές ανάγκες ενός τυφλού ατόμου όσον αφορά τη μετακίνηση του και έτσι να κάνουν ακόμα πιο αποτελεσματικό το μπαστούνι τους. Φαίνεται πως αυτοί οι μαθητές έχουν ήδη      συνειδητοποιήσει ότι η συμπερίληψη δε νοείται χωρίς την καλή γνώση γύρω από τις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία, αλλά και τη συνεργασία μαζί τους. Το παράδειγμά τους μπορεί και πρέπει να εμπνεύσει όλους όσους ασχολούνται με τη σχεδίαση υπηρεσιών και προϊόντων που απευθύνονται σε ανάπηρα άτομα. 

Τόσο από το παράδειγμα που αναφέραμε, όσο και από πολλές άλλες ανάλογες προσπάθειες μαθητών, αποδεικνύεται έμπρακτα πως τα παιδιά, ερχόμενα σε επαφή με την αναπηρία και μαθαίνοντας γι’ αυτήν -βιωματικά και χωρίς τα αρνητικά στερεότυπα που τη συνοδεύουν- μπορούν όχι μόνο να εξοικειωθούν με τα ανάπηρα άτομα, όχι μόνο να συνυπάρξουν και να συνεργαστούν μαζί τους, αλλά και να οραματιστούν και να δημιουργήσουν με σκοπό μια καλύτερη και πιο προσβάσιμη καθημερινότητα για όλους

Εμείς, οι άνθρωποι της Black Light, έχουμε τη μεγάλη χαρά να βλέπουμε από πολύ κοντά τα πολλαπλά οφέλη της εξοικείωσης της μαθητικής κοινότητας με την τυφλότητα και την αναπηρία, μέσα από το πρόγραμμα «Μαθαίνω χωρίς να Βλέπω» που υλοποιούμε σε σχολεία όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων. Το πρόγραμμα είναι εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας και είναι έτοιμο να ξεκινήσει και αυτή την σχολική χρονιά.

Λογότυπο της Black Light



Μετάβαση στο περιεχόμενο