SOCIAL MEDIA ACCESSIBILITY TIPS: ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΑLT TEXT

Σε μπλε φόντο απεικονίζεται μια κυρία να πίνει τον καφέ της ενώ δουλεύει στο λάπτοπ. Αναγράφεται ο τίτλος: ‘’SOCIAL MEDIA ACCESSIBILITY TIPS, ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΑLT TEXT. Tip No1: Πάντα, μα πάντα να βάζετε alt text’.

SOCIAL MEDIA ACCESSIBILITY TIPS: ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΑLT TEXT

Tips Συμπεριληπτικού Σχεδιασμού για το  2024

Ο συμπεριληπτικός σχεδιασμός ακούγεται σε πολλούς ως “ο κόσμος” των UX Designers και των web developers. Όμως, και οι social media marketers θα έπρεπε να εντάξουν τον συμπεριληπτικό σχεδιασμό στις πρακτικές τους. 

Σε αυτό το άρθρο, θα εξηγήσουμε γιατί η προσβασιμότητα είναι σημαντική στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα εμπόδια που δύνανται να αντιμετωπίσουν οι χρήστες με αναπηρία και μερικές από τις βέλτιστες πρακτικές για την δημιουργία συμπεριληπτικού περιεχομένου για όλους τους χρήστες.  

Τι είναι ο συμπεριληπτικός σχεδιασμός;

Ο συμπεριληπτικός σχεδιασμός στο πλαίσιο των social media αναφέρεται στην δημιουργία μέσων κοινωνικής δικτύωσης, χαρακτηριστικών της λειτουργίας τους και περιεχομένου τα οποία διασφαλίζουν ότι όλοι οι χρήστες, ανεξάρτητα από το υπόβαθρο ή τις ικανότητες τους, μπορούν να συμμετέχουν και να συμπεριλαμβάνονται.

Ο συμπεριληπτικός σχεδιασμός λαμβάνει υπόψη τις διαφορετικές ανάγκες των χρηστών κατά την δημιουργία περιεχομένου. Αυτό μπορεί να συμπεριλαμβάνει τον σχεδιασμό για χρήστες με αναπηρίες, διαφορετικές γλώσσες ή πολιτισμικά υπόβαθρα, αλλά και άλλες, μοναδικές ανάγκες.

Το να ακολουθεί κανείς τους κανόνες συμπεριληπτικού σχεδιασμού στα social media, μετατρέπει την διαδικτυακή του κοινότητα σε ένα ψηφιακό χώρο που δεν αποκλείει κανέναν και είναι φιλόξενος  για όλους. 

Γιατί η προσβασιμότητα είναι σημαντική για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;

Παρά τα πολλά πλεονεκτήματα που έχουν, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δύνανται να αποτελέσουν πηγή εκνευρισμού για ανάπηρους χρήστες – aka το μη προσβάσιμο περιεχόμενο μπορεί να τους εμποδίσει από το να συμμετάσχουν στον κόσμο των social, ίσως να αποκλειστούν από συζητήσεις ή να μην καταφέρουν να έχουν πρόσβαση σε σημαντικές πληροφορίες.

Τουλάχιστον ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι – το 15% του παγκόσμιου πληθυσμού – έχουν κάποια αναπηρία. Αυτός ο αριθμός αυξάνεται προοδευτικά όταν κάποιος σκεφτεί την περιστασιακή ή προσωρινή αναπηρία που μπορεί να έχει ένα άτομο. 

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγεία υπολογίζει ότι περίπου το 33% του Παγκόσμιου Πληθυσμού έχει ακουστική ή οπτική αναπηρία. Καθώς οι χρήστες καταναλώνουν περιεχόμενο στα social media πρωτίστως ηχητικά και οπτικά, η προσβασιμότητα σε αυτά είναι πολύ σημαντική. 

Συχνά, η προσβασιμότητα είναι προαπαιτούμενη από τον νόμο. Αρκετές χώρες, συμπεριλαμβανομένων των Ηνωμένων Πολιτειών, του Καναδά και του Ηνωμένου Βασιλείου, έχουν νόμους οι οποίοι προϋποθέτουν την προσβασιμότητα των ιστοσελίδων και του ψηφιακού περιεχομένου για χρήστες με αναπηρία. 

Περαιτέρω, το προσβάσιμο περιεχόμενο μπορεί να “φτάσει” σε περισσότερα άτομα αλλά και να είναι πιο ενδιαφέρον. 

Μια μελέτη της εταιρείας Verizon σημείωσε ότι το 83 % των χρηστών στις Η.Π.Α βλέπει περιεχόμενο χωρίς τον ήχο. Ως εκ τούτου, η δημιουργία προσβάσιμου περιεχομένου στην πραγματικότητα, μας ωφελεί όλους. 

Tip No. 1: Πάντα, μα πάντα να βάζετε alt text

Οι επεξηγηματικοί υπότιτλοι και το εναλλακτικό κείμενο (επίσης γνωστό ως alt text) επιτρέπουν στους ανθρώπους να οπτικοποιούν τις εικόνες όταν δεν μπορούν να τις δουν. Είναι σημαντικό να μην ξεχνάει κανείς να εισάγει alt text καθώς τα εργαλεία προσβασιμότητας το διαβάζουν ώστε να περιγράψουν εικόνες για τους χρήστες. Το να αφήσει κανείς το alt text κενό ή να βασιστεί στο αυτοματοποιημένο alt text, θα εκληφθεί από τον εκάστοτε screen reader με τέτοιο τρόπο, που θα δημιουργήσει σίγουρα μια δυσάρεστη εμπειρία χρήστη. 

Αρκετές πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης χρησιμοποιούν τεχνολογία αναγνώρισης εικόνων για την αυτόματη δημιουργία εναλλακτικού κειμένου. Παρ’ όλα αυτά, αυτός ο τύπος εναλλακτικού κειμένου είναι συχνά ασαφής ή περιορισμένος, οπότε η προσθήκη προσαρμοσμένου εναλλακτικού κειμένου είναι πάντοτε η καλύτερη επιλογή!

Οι πλατφόρμες Facebook, Twitter, Instagram και Linkedin παρέχουν συγκεκριμένα πεδία όπου μπορεί κανείς να προσθέσει alt text για εικόνες και GIFS. Εάν η προσθήκη ή η διόρθωση του εναλλακτικού κειμένου δεν είναι δυνατή λόγω της πλατφόρμας, δεν υπάρχει πρόβλημα! Απλά συμπεριλαμβάνουμε περιγραφικές λέξεις στην λεζάντα της ανάρτησης. 

Tips για την δημιουργία καλού alt text:

  • Περιγράψτε τι υπάρχει στην εικόνα. Κακό παράδειγμα: “Εικόνα διαγράμματος ράβδων”. Καλό παράδειγμα “Διάγραμμα με ράβδους το οποίο δείχνει μια συνεπή, ανά χρόνο αύξηση στον δείκτη S&P 500” 
  • Σταματήστε να λέτε “Εικόνα” ‘η “φωτογραφία”. Το Βασιλικό Ινστιτούτο Τυφλών Ατόμων σημειώνει ότι οι περισσότεροι αναγνώστες οθόνες λειτουργούν καλύτερα όταν δεν το κάνετε αυτό.
  • Να γράφετε με χιούμορ. Το alt text δεν χρειάζεται να έχει εξαιρετικά επίσημο ύφος, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να εξηγεί αστεία ή λεπτομέρειες οι οποίες εκφράζονται στην εικόνα. 
  • Εάν η εικόνα εμπεριέχει κείμενο το οποίο είναι σημαντικό για το νόημα αυτής, να το συμπεριλάβετε στην περιγραφή.
  • Μην ξεχνάτε τα GIFs. Για παράδειγμα, στο Twitter μπορείτε να εισάγετε alt text στα GIFs. Εάν η πλατφόρμα που χρησιμοποιείτε δεν υποστηρίζει το εναλλακτικό κείμενο για GIFs, μπορείτε πάντοτε να συμπεριλάβετε μια περιγραφή στην λεζάντα ή στα σχόλια.
  • Να είστε συνοπτικοί και περιεκτικοί. Συχνά, παίρνει περισσότερο χρόνο να ακούσει κανείς το alt text από το να το διαβάσει, κι αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να λαμβάνετε υπόψη όταν γράφετε περιγραφές. 

Μια σημείωση σχετικά με το SEO στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης: Ενώ το alt text δεν έχει απαραιτήτως κάποιο αντίκτυπο στη σειρά κατάταξης της εκάστοτε μηχανής, βοηθάει στην σειρά κατάταξης στα social media! Παρ’ όλα αυτά, πάντοτε πρέπει να προτεραιοποιούμε την σύνταξη μιας ξεκάθαρης και λεπτομερούς περιγραφής. Η προτεραιοποίηση στην λίστα αποτελεσμάτων που λαμβάνει μια ανάρτηση από την μηχανή αναζήτησης είναι δευτερεύον πλεονέκτημα και όχι βασικός σκοπός του εναλλακτικού κειμένου.